Master-Workshop "Rol
dienstverlener na intimidatie"
Inschrijfformulier
Werkvorm: kennisoverdracht; confrontatie; praktijkoefening & interventietechnieken. In deze training besteden we met elkaar aandacht aan een de-escalerende houding. Met simpele oefeningen voorkomen we dat we zelf in de slachtofferrol raken. Ook besteden we aandacht aan
veiligheidsmaatregelen en preventief handelen. Een praktische vaardigheidstraining gericht op preventie voor de toekomst. Leerdoelen:
Maatwerk Bij dienstverleners, advocaten, notarissen en mediators rust een taboe op intimidatie incidenten. Of je wil het niet zien of je bagatelliseert de impact. Professionals vinden het normaal dat winkelpersoneel van slag is als er een overval heeft plaatsgevonden. Als mediator moeten we veel kunnen tolereren, zo is de drogreden van de Dienstverlener. Intimidatie, pesten, belagen, machtsmisbruik, seksueel misbruik, discriminatie. . .het herkennen van de vele onvermoede gezichten van intimidatie is een vaardigheid. Een vegetariër denkt dat een beest hem niet zal opeten. Een mediator verwacht dat partijen in conflict de mediator niet zullen aanvallen. Een crisismanager denkt zelf niet emotioneel uit balans te geraken. En toch verkeer je als mediator constant in de gevarenzone. Hoe ga je met aantijgingen om. Hoe weer je agressie af. Hoe bemerk je zelf gemanipuleerd te worden? Hoe voorkom je dat er strafbare feiten plaatsvinden? Hoe kom je er als mediator zonder kleerscheuren uit? Empathy maakt gebruik van de informatie en specifieke interesses van de deelnemers. Hierdoor zijn de voorbeelden en oefeningen goed herkenbaar en aantrekkelijk voor de cursisten. Hoewel er binnen de training veel ruimte en aandacht bestaat voor vragen, is onze ervaring dat veel vragen pas in de toepassing in de praktijk ontstaan. Empathy biedt daarom de gelegenheid om tot een half jaar na de training nieuwe incidenten met de trainer - vertrouwenspersoon te bespreken. Het rendement van de training is hierdoor maximaal. U kunt geheel vrijblijvend Offerte aanvragen
Empathy training betekent dat wij het programma en trainersteam in overleg samenstellen. mr.dr.drs. Michael Boelrijk, NMI gecertificeerd mediator en criminoloog zal een belangrijk deel van deze exclusieve training verzorgen. Michael is van huis uit strafrecht jurist, criminoloog en is zijn carrière begonnen als justitiële trainer sociale vaardigheden en delictspreventie. In zijn eigen praktijk is hij verscheidene vormen van intimidatie tegengekomen. Hij is gelukkig ook ervaringsdeskundige en weet zijn ervaringen met anderen te delen. Hij combineert op inspirerende wijze theorie en praktijk. Door zijn jarenlange ervaring als trainer weet hij snel een veilige trainingsetting te creëren.
Bijzonderheden Deze training staat alleen open voor beëdigde advocaten met een afgeronde stage; voor gecertificeerde mediators of dienstverleners met gelijkwaardige praktijkervaring. Maximaal 12 deelnemers per training. We bekijken checklist opvang na potentieel traumatische incidenten en Bemiddeling als Alternatief, handreikingen voor hulp- en dienstverleners en voor het managen van incidenten Gewenst bij Ongewenst Gedrag, Communicatie over arbeidsomstandigheden, (seksuele) intimidatie en het klachtrecht.
Training de-escalatie na intimidatie |
inhoud |
doel |
1. Gesprekstechnieken |
luisteren, samenvatten, doorvragen |
vaardigheden toepassen |
2. Agressie oorzaak Potentiële intimidatoren & Belangen |
Methode om oorzaak te ontdekken |
elimineren van escalatie - input |
fasen in conflict-escalatie |
fasen onderscheiden |
|
4. Conflicttechniek Werkwijze & Vaardigheden |
technieken voor deëscalatie |
fasen ombuigen |
meebewegen naar deëscalatie |
afsluiten van verdere escalatie |
|
6. fijnslijpen |
impasses opheffen |
slachtoffers voorkomen |
7. assessment Juridische duiding |
informatie over afronding |
structuur van klachtbegeleiding |
8. organisatie Veiligheidsmaatregelen |
preventiemaatregelen |
opvang, nazorg voor dienstverlener |