Gedragscode © 

Door bezoek of gebruik van onze website of overige diensten stemt u ermee in dat wij in het kader van onze dienstverlening bepaalde door u verstrekte gegevens vastleggen in een bestand. Ons beleid en algemene voorwaarden impliceren dat wij hierbij de Wet Bescherming Persoonsgegevens in acht nemen. Databankgegevens worden niet aan derden verstrekt.

Persoonlijke begeleiders

Artikel 1 Deze code legt de verhouding vast tussen de betrokken partijen indien Empathy een dienst verleent. Het gaat hierbij om garanties in de relatie werkgever-werknemer of instelling-cliënt.

Artikel 2 Empathy houdt zich in zijn dienstverlening aan de wet. Voor onze conflictbemiddelingen is ook het Reglement van het Nederlands Mediation Instituut (hierna NMI) zo veel mogelijk van toepassing. Verder hanteren wij onderstaande gedragsregels.

Artikel 3 Empathy betracht de grootste zorgvuldigheid. Empathy onthoudt zich van informatieverstrekking aan andere partijen.

Artikel 4 Empathy zal vermijden dat, in de relatie met de opdrachtgever, andere belangen dan die van de opdrachtuitvoering zelf een rol spelen. Daarnaast streeft Empathy naar een onafhankelijke positie ten opzichte van de opdrachtgever.

Artikel 5 Empathy aanvaardt slechts die opdrachten waarvoor het de kennis, ervaring en werkcapaciteit bezit.

Artikel 6 Door het verstrekken van de opdracht geven de opdrachtgever en de betrokken instelling te kennen dat deze op de hoogte zijn van deze gedragscode, de code voor klachtenbegeleiding en de NMI-gedragsregels. Opdrachtgever wordt geacht verklaard te hebben dat hij het feit van aanvaarding van de begeleiding door de werknemer of cliënt niet zal zien als toezegging tot het opzeggen van de relatie of erkenning van de noodzaak daartoe, noch als incompetentie van de werknemer of cliënt of het bestaan van een onwerkbare situatie.

Artikel 7 Empathy handelt vanuit volledige integriteit, hetgeen onder andere inhoudt:(1) Dat aanvaarding van opdrachten zoveel mogelijk plaatsvindt met voorafgaande instemming van alle betrokkenen. (2) Alle betrokkenen zich er van bewust zijn dat Empathy handelt op het kruispunt van belangen van partijen. (3) Dat partijen zich verbinden zoveel als mogelijk schade voor de andere partij te voorkomen.

Artikel 8 De werknemer of cliënt is vrij, na een oriënterend gesprek met Empathy, een begeleidingsaanbod (van zijn werkgever of instelling) al dan niet te accepteren. De werknemer of cliënt kan ook tijdens het traject besluiten de advisering of begeleiding te beëindigen.

Artikel 9 Empathy adviseert slechts werknemers of cliënten die hiertoe gemotiveerd zijn. Vrijwilligheid en eigen inzet zijn noodzakelijke voorwaarden voor acceptatie en voor uitvoering van een opdracht.

Artikel 10 Empathy sluit in zijn advisering interne herplaatsing niet op voorhand uit. Advisering bij interne sollicitaties is in het dienstenpakket opgenomen.

Artikel 11 Empathy respecteert zoveel mogelijk de vertrouwelijkheid en de privacy van betrokkenen en opdrachtgever, zowel jegens elkaar als jegens derden. Empathy bewaart vijf jaren na zijn laatste rechtshandeling het dossier in een afgesloten archief.

Artikel 12 In het kader van de opdrachtaanvaarding door Empathy dient de werkgever of instelling ervoor in te staan dat beëindiging van de opdracht niet kan worden gerealiseerd zonder instemming van medewerkers in conflict of een klagende of aangeklaagde werknemer of cliënt.

Klachtenbegeleiders

Artikel 13 Bij het uitvoeren van opdrachten tot klachtbegeleiding of klachtonderzoek neemt Empathy naast voorgaande voorts het volgende in acht.

13.1 In aanvulling op bovenstaande neemt Empathy bij het verrichten van (klacht)onderzoeken het volgende in acht. De beslissing van de commissie en het uit te brengen rapport wordt genomen door minimaal de meerderheid van de commissie. Bij staking van stemmen beslist de voorzitter.

13.2 Het rapport is uitsluitend gebaseerd op de door betrokken personeelsleden en eventuele getuigen aan de commissie overlegde bescheiden en op hetgeen ter zitting ter sprake is gekomen.

13.3 Het rapport is met reden omkleed.

13.4 Het rapport beperkt zich tot een oordeel van de commissie over het gegrond, niet gegrond of niet ontvankelijk zijn van een klacht. De commissie toetst of het aannemelijk is geworden dat het gedrag zich heeft voorgedaan. Het rapport kan daarnaast adviezen bevatten over mogelijk door de directie te nemen acties.

13.5 Het rapport wordt schriftelijk, gemotiveerd, gedagtekend en ondertekend door de voorzitter uitgebracht aan de opdrachtgever, zijnde het hoogste bestuursorgaan van de instelling.

13.6 Aan de partijen wordt door Empathy schriftelijk bevestigd dat een rapport is uitgebracht. Het bericht aan partijen vermeldt of de klacht gegrond of ongegrond is verklaard. Voor informatie over de inhoud van het rapport verwijst Empathy naar de opdrachtgever.