Ziekmelding, wie doet wat ? Per 1 april 2002 is daartoe de Wet Verbetering Poortwachter (WVP) van kracht geworden. Deze wet regelt de gang van zaken in het eerste ziektejaar. Werkgevers en werknemers hebben te maken met verscherpte rechten en plichten wanneer een werknemer ziek wordt. Werkhervatting: Een zaak van werkgever én werknemer. Een plan van aanpak voor werkhervatting? Ga er maar aan staan! Vooral bij ziekte als gevolg van een arbeidsconflict kan dit behoorlijk wat problemen opleveren.
Actor | Actie | Ontvanger | Alternatief |
werknemer | informeert anderen | collega | klankbord gesprek |
werknemer | ziekmelding | bedrijfsarts | communiceer klacht |
traumateam | opvang | medewerker | verdringing |
bedrijfsarts | medische keuringadvies | dienstverlener | ontkenning |
vertrouwenspersoon | klankbord | werknemer | langdurige klacht |
vertrouwenspersoon | actieoproep aan HRM | HRM | post-trauma |
werknemer | accepteert begeleiding | bemiddelaar | post-trauma |
bemiddelaar | conflictbemiddeling | partijen | mediation |
bedrijfsarts | behandelplan | werknemer | arbeidsongeschiktheid |
psycho hulp | therapie | werknemer | arbeidsongeschiktheid |
management | functioneren oordeel | werknemer | arbeidsongeschiktheid |
werkgever | arbeidsrecht | werknemer | WIA |
werkgever | einde arbeid | werknemer | ontslag |
werkgever | verbeteren arbo | werknemers | arbeidsinspectie |
De WVP in het kort:
Werkgever en werknemer zijn samen verantwoordelijk voor werkhervatting (reïntegratie).
Dit kan bij dezelfde werkgever zijn of bij een andere.
Uiterlijk acht weken na de eerste ziektedag, moeten werkgever en werknemer een
plan van aanpak voor reïntegratie hebben opgesteld. Hierin wordt vastgelegd wie
diegene is die het initiatief neemt tot vervolgacties en gesprekken (de
casemanager).
Uiterlijk in de 39e week na de ziekmelding, dient de werknemer een
claimaanvraag WAO in bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)
met daarbij gevoegd het reïntegratieverslag, dat werknemer en werkgever samen
hebben opgesteld.
Weer drie maanden later, aan het einde van het eerste ziektejaar, beoordeelt
het UWV of de inspanningen van werkgever en werknemer om tot werkhervatting te
komen voldoende zijn geweest. Stelt het UWV vast dat partijen zich onvoldoende
hebben ingespannen voor werkhervatting (of één van beide partijen), dan kan het
een WAO-uitkering afwijzen of de loondoorbetalingplicht van de werkgever
verlengen.
Werkgever en werknemer zijn, nu de WVP van kracht is, wettelijk verplicht om gezamenlijk een plan van aanpak te maken voor werkhervatting reïntegratie. En zij moeten een casemanager aanstellen. Samenwerken is dus nodig onder omstandigheden waarin dit juist uitgesloten lijkt! Empathy.nLaw houdt zich bezig met mediation als conflictmanagement in arbeidsrelaties. Hun werkterrein omvat alle arbeidsrelaties, van de arbeidsverhouding tussen werkgever en werknemer tot en met directies, maatschappen en familiebedrijven, individueel en collectief. Deze gespecialiseerde mediators zijn gevestigd door heel Nederland. Wat is mediation? Mediation is een methode van conflictoplossing buiten de rechter om, met behulp van een onafhankelijke conflictbemiddelaar: de mediator. Onder begeleiding van de mediator krijgen beide partijen de gelegenheid (liefst zo snel mogelijk) met elkaar in gesprek te komen. Samen zoeken zij naar een uitweg en de afspraken leggen zij vast in een overeenkomst. Voor vrijwel elk geschil blijkt een oplossing te vinden die voor de betrokken partijen aanvaardbaar is. De kunst is, de uitweg te zien en daarbij helpt de mediator. De mediator doet een beroep op ieders inzet en creativiteit. De toekomst van partijen staat centraal.
Wanneer een conflict zo ver is uitgegroeid, dat de werknemer
zich ziek meldt, is het nog niet te laat om de hulp van een professionele
conflictbemiddelaar in te roepen. De mediator schept de omstandigheden waardoor
beide partijen weer met elkaar in gesprek raken en met elkaar oplossingen voor
de gerezen problemen bedenken. Dit kan op verschillende momenten.
Ziekmelding. De kruik gaat zo lang te water tot zij barst, zegt het
spreekwoord. Inschakeling van de mediator, kan erger voorkomen.
Plan van aanpak. Werkgever en werknemer moeten samen een plan van aanpak
maken. De mediator kan de gespreksleider zijn.
Reïntegratieplan. Voor de werknemer kan het lastig zijn een bijdrage aan
het reïntegratieplan en de voortgang daarvan te moeten leveren. Een onpartijdige
derde, de mediator, kan 'lucht' scheppen.
Passende arbeid. Wanneer is arbeid, binnen of buiten de eigen
organisatie, "passend"? Daarover ontstaat wel eens onenigheid. De mediator kan
bij de beoordeling bemiddelen.
Reïntegratieverslag. Het reïntegratieverslag moet geen zwaard van
Damocles worden! De mediator kan bevorderen, dat werkgever en werknemer in het
gesprek hierover de zaken in de juiste proporties zien.
In de eerste twee jaar van ziekte is de werkgever verplicht het loon door te betalen. Na twee ziektejaren treedt de Wet Werk in Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA) in werking. Ook hierbij is de reïntegratie naar de mate dat iemand wel kan werken het kernpunt. Het arbeidsgeschiktheidspercentage en de bijhorende uitkering is als volgt.
minder dan 35% arbeidsongeschikt: de werknemer krijgt geen uitkering van het UWV en de werkgever moet de werknemer in dienst houden.
tussen de 35% en 80% arbeidsongeschikt òf meer dan 80% ongeschikt maar niet duurzaam: regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten (WGA)
80% of meer arbeidsongeschikt: Indien er geen kans is op herstel, heeft de werkgever ook geen verplichtingen daarin. De regeling Inkomensvoorziening Voledig Arbeidsongeschikten (IVA) geeft recht op een uitkering via het UWV van 75% van het laatst verdiende loon, tot het wettelijk maximum.
In mediation komen in ieder geval alle arbeidsrechtelijke punten ter sprake. Empathy.nLaw beschikt over ervaren specialisten en biedt uitgebreide informatie aan via onze website. Onze gecertificeerde experts kennen het arbeidsrecht en zijn bekend met de arbeidsongeschiktheid problematiek. Het aantal mediationbijeenkomsten is afhankelijk van drie factoren
de wijze waarop u met elkaar communiceert
de omvang en complexiteit van de vermogenselementen
de discussie met betrekking tot andere aandachtspunten.
Hoe goed is de dienstverlening bij Empathy.nLaw
? Als u Empathy inschakelt als
persoonlijk begeleider dan verzoeken wij het geschil zo volledig
mogelijk te omschrijven. Wij zijn behulpzaam bij het krijgen van overzicht, zie daartoe onze
vragenlijst. Als u ons wilt
inschakelen als
mediator is deze informatie niet nodig. Voor
klachtbegeleiding biedt Empathy.nLaw structuur. Empathy heeft duidelijke regels en
hanteert een
beproefde werkwijze Onze diensten zijn MediationAdvies
óf conflictbemiddeling óf Voorzieningenmediation óf Klachtbegeleiding.
We
do care! check international support. Wij
schreven diverse
handreikingen en checklist. Publicaties, Handreikingen, Stappenplannen, Checklists kunt u
bestellen bij ActUmail. Met de gratis Adobe Reader maakt u optimaal gebruik maakt van de doorschakelingen.