Ziekmelding, wie doet wat ? Per 1 april 2002 is daartoe de Wet Verbetering Poortwachter (WVP) van kracht geworden. Deze wet regelt de gang van zaken in het eerste ziektejaar. Werkgevers en werknemers hebben te maken met verscherpte rechten en plichten wanneer een werknemer ziek wordt. Werkhervatting: Een zaak van werkgever én werknemer. Een plan van aanpak voor werkhervatting? Ga er maar aan staan! Vooral bij ziekte als gevolg van een arbeidsconflict kan dit behoorlijk wat problemen opleveren.

Actor Actie Ontvanger Alternatief
werknemer informeert anderen collega klankbord gesprek
werknemer ziekmelding bedrijfsarts communiceer klacht
traumateam opvang medewerker verdringing
bedrijfsarts medische keuringadvies dienstverlener ontkenning
vertrouwenspersoon klankbord werknemer langdurige klacht
vertrouwenspersoon actieoproep aan HRM HRM post-trauma
werknemer accepteert begeleiding bemiddelaar post-trauma
bemiddelaar conflictbemiddeling partijen mediation
bedrijfsarts behandelplan werknemer arbeidsongeschiktheid
psycho hulp therapie werknemer arbeidsongeschiktheid
management functioneren oordeel werknemer arbeidsongeschiktheid
werkgever arbeidsrecht werknemer WIA
werkgever einde arbeid werknemer ontslag
werkgever verbeteren arbo werknemers arbeidsinspectie

De WVP in het kort:
Werkgever en werknemer zijn samen verantwoordelijk voor werkhervatting (reïntegratie). Dit kan bij dezelfde werkgever zijn of bij een andere.
Uiterlijk acht weken na de eerste ziektedag, moeten werkgever en werknemer een plan van aanpak voor reïntegratie hebben opgesteld. Hierin wordt vastgelegd wie diegene is die het initiatief neemt tot vervolgacties en gesprekken (de casemanager).
Uiterlijk in de 39e week na de ziekmelding, dient de werknemer een claimaanvraag WAO in bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) met daarbij gevoegd het reïntegratieverslag, dat werknemer en werkgever samen hebben opgesteld.
Weer drie maanden later, aan het einde van het eerste ziektejaar, beoordeelt het UWV of de inspanningen van werkgever en werknemer om tot werkhervatting te komen voldoende zijn geweest. Stelt het UWV vast dat partijen zich onvoldoende hebben ingespannen voor werkhervatting (of één van beide partijen), dan kan het een WAO-uitkering afwijzen of de loondoorbetalingplicht van de werkgever verlengen.

Werkgever en werknemer zijn, nu de WVP van kracht is, wettelijk verplicht om gezamenlijk een plan van aanpak te maken voor werkhervatting reïntegratie. En zij moeten een casemanager aanstellen. Samenwerken is dus nodig onder omstandigheden waarin dit juist uitgesloten lijkt! Empathy.nLaw houdt zich bezig met mediation als conflictmanagement in arbeidsrelaties. Hun werkterrein omvat alle arbeidsrelaties, van de arbeidsverhouding tussen werkgever en werknemer tot en met directies, maatschappen en familiebedrijven, individueel en collectief. Deze gespecialiseerde mediators zijn gevestigd door heel Nederland. Wat is mediation? Mediation is een methode van conflictoplossing buiten de rechter om, met behulp van een onafhankelijke conflictbemiddelaar: de mediator. Onder begeleiding van de mediator krijgen beide partijen de gelegenheid (liefst zo snel mogelijk) met elkaar in gesprek te komen. Samen zoeken zij naar een uitweg en de afspraken leggen zij vast in een overeenkomst. Voor vrijwel elk geschil blijkt een oplossing te vinden die voor de betrokken partijen aanvaardbaar is. De kunst is, de uitweg te zien en daarbij helpt de mediator. De mediator doet een beroep op ieders inzet en creativiteit. De toekomst van partijen staat centraal.

Wanneer een conflict zo ver is uitgegroeid, dat de werknemer zich ziek meldt, is het nog niet te laat om de hulp van een professionele conflictbemiddelaar in te roepen. De mediator schept de omstandigheden waardoor beide partijen weer met elkaar in gesprek raken en met elkaar oplossingen voor de gerezen problemen bedenken. Dit kan op verschillende momenten.
Ziekmelding. De kruik gaat zo lang te water tot zij barst, zegt het spreekwoord. Inschakeling van de mediator, kan erger voorkomen.
Plan van aanpak. Werkgever en werknemer moeten samen een plan van aanpak maken. De mediator kan de gespreksleider zijn.
Reïntegratieplan. Voor de werknemer kan het lastig zijn een bijdrage aan het reïntegratieplan en de voortgang daarvan te moeten leveren. Een onpartijdige derde, de mediator, kan 'lucht' scheppen.
Passende arbeid. Wanneer is arbeid, binnen of buiten de eigen organisatie, "passend"? Daarover ontstaat wel eens onenigheid. De mediator kan bij de beoordeling bemiddelen.
Reïntegratieverslag. Het reïntegratieverslag moet geen zwaard van Damocles worden! De mediator kan bevorderen, dat werkgever en werknemer in het gesprek hierover de zaken in de juiste proporties zien.

In de eerste twee jaar van ziekte is de werkgever verplicht het loon door te betalen. Na twee ziektejaren treedt de Wet Werk in Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA) in werking. Ook hierbij is de reïntegratie naar de mate dat iemand wel kan werken het kernpunt. Het arbeidsgeschiktheidspercentage en de bijhorende uitkering is als volgt.

  1. minder dan 35% arbeidsongeschikt: de werknemer krijgt geen uitkering van het UWV en de werkgever moet de werknemer in dienst houden.

  2. tussen de 35% en 80% arbeidsongeschikt òf meer dan 80% ongeschikt maar niet duurzaam: regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten (WGA)

  3. 80% of meer arbeidsongeschikt: Indien er geen kans is op herstel, heeft de werkgever ook geen verplichtingen daarin. De regeling Inkomensvoorziening Voledig Arbeidsongeschikten (IVA) geeft recht op een uitkering via het UWV van 75% van het laatst verdiende loon, tot het wettelijk maximum.

Bij ziekte die mede veroorzaakt wordt door niet medische oorzaken, zoals stress en conflicten is mediation in nuttig instrument. Voordelen van mediation bij ziekte door arbeidsconflicten
Meestal wordt snel duidelijk of werkhervatting bij de eigen werkgever (nog) mogelijk is of niet.
Mediation leidt doorgaans sneller tot een oplossing, ook als inmiddels advocaten zijn ingeschakeld.
Samen meewerken aan mediation kan voor het UWV een graadmeter zijn voor de beoordeling van de inspanning tot werkhervatting.
En dàt telt aan het einde van het eerste ziektejaar!
Belang van de werkgever Zeventig- tot honderdduizend ziekmeldingen per jaar zijn terug te voeren tot ruzie op het werk zonder dat er een medisch probleem aan ten grondslag ligt. Met de invoering van de WVP zijn werkgever en werknemer genoodzaakt om hun conflicten samen op te lossen. Een goed opgelost conflict levert waardering op bij de overige werknemers en dat is ook goed voor de onderlinge verhoudingen op de werkvloer! Besparing van kosten.
Belang van de werknemer Hoe eerder er een einde komt aan een onzekere periode, des te groter is de kans op herstel. Door de oplossing van het conflict kan de werknemer zich weer richten op de toekomst.

In mediation komen in ieder geval alle arbeidsrechtelijke punten ter sprake. Empathy.nLaw beschikt over ervaren specialisten en biedt uitgebreide informatie aan via onze website. Onze gecertificeerde experts kennen het arbeidsrecht en zijn bekend met de arbeidsongeschiktheid problematiek. Het aantal mediationbijeenkomsten is afhankelijk van drie factoren

  1.  de wijze waarop u met elkaar communiceert

  2. de omvang en complexiteit van de vermogenselementen

  3. de discussie met betrekking tot andere aandachtspunten.

Hoe goed is de dienstverlening bij Empathy.nLaw ? Als u Empathy inschakelt als persoonlijk begeleider dan verzoeken wij het geschil zo volledig mogelijk te omschrijven. Wij zijn behulpzaam bij het krijgen van overzicht, zie daartoe onze vragenlijst. Als u ons wilt inschakelen als mediator is deze informatie niet nodig. Voor klachtbegeleiding biedt Empathy.nLaw structuur. Empathy heeft duidelijke regels en hanteert een beproefde werkwijze Onze diensten zijn MediationAdvies óf conflictbemiddeling óf Voorzieningenmediation óf Klachtbegeleiding. We do care! check international support. Wij schreven diverse handreikingen en checklist. Publicaties, Handreikingen, Stappenplannen, Checklists kunt u bestellen bij ActUmail. Met de gratis Adobe Reader maakt u optimaal gebruik maakt van de doorschakelingen.

Search this site powered by FreeFind


Online help is een World Wide Web services van Mpathy Law®. Alle www-pagina's van deze services worden louter aangeboden ter informatie. Deze informatie wordt dan ook niet aangeboden in een adviseur - cliënt verhouding. Ze komt niet in de plaats van het advies van een aangezochte of aangewezen adviseur of mediator. Aan het samenstellen van deze informatie is de uiterste zorg besteed. Mpathy Law® en/of andere (rechts)personen kunnen voor het gebruik ervan echter geen aansprakelijkheid aanvaarden. Alle rechten voorbehouden. Niets van deze website mag worden "doorgelinkt",verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door overtypen, uitprinten, fotokopieën, opnamen, of op enige andere manier zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. ©All rights reserved. We made most effort to inform you properly. Mpathy Law® and Empathy.nL ® and/or other legal representatives cannot and will not accept any liability for the use of this information. Copyrights1998-2017The Netherlands: All rights reserved. No part of this publication may be linked, reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, in any form or by any means, electronic, mechanic, printing, photocopying, recording, or otherwise, without the prior written permission of the author.